Natflyvning over Harlev

En del borgere har bemærket flyaktivitet efter mørkets frembrud her i den seneste tid. Årsagen er, at vores besætninger grundlæggende skal kunne løse de samme opgaver, uanset om det er lyst eller mørkt, og lige nu er betingelserne til at træne i mørke idéelle.

Mørket kan både være et grundvilkår som f.eks. i Nordatlanten, hvor fiskere også skal kunne reddes, selvom de er kommet galt afsted i vinterhalvåret og solen er helt fraværende i måneder, men vi kan også aktivt vælge at operere i ly af mørket, fordi det ganske enkelt er mere sikkert – f. eks. i et missionsområde.

Afhængigt af hvad I oplever, kan forklaringen være en af følgende:

Lavtflyvende EH101’ere træner, fordi de skal udsendes til Irak i løbet af foråret for at løse transportopgaver. De kan også være på redningsmission.

F-16 som cirkler i længere tid over det samme område er typisk i gang med at træne støtte til soldater på jorden og træner angreb på et givent mål fra luften. Det er nødvendig træning både for piloter og soldaterne på jorden.

Seahawkhelikopterne træner både eftersøgning og redning og taktiske discipliner i mørket, fordi de både opererer i Nordatlanten og med Søværnets skibe, hvor end de sendes hen.

Hercules træner f.eks. levering af gods fra luften, så de blandt meget andet kan genforsyne stationerne på Grønland eller soldater i et missionsområde.

Fennechelikoptere træner – eller er i gang med – eftersøgning efter f.eks. savnede personer eller eftersøgte kriminelle.

Her er et par billeder fra nogen af vores aktiviteter, som også fortsætter i de kommende uger.

Flyvevåbnet